معرفی Animator و Rig ابزاری مناسب برای انیمیشن های حرفه ای

معرفی انیماتور : Animator یک ابزار بسیار قدرتمند برای مدریت انیمیشن ها در یونیتی می باشد که دارای قابلیت های بسیار بالایی است و به جرعت میشه گفت که یکی از ابزار های اصلی یونیتی است , با این حال انیماتور مقدار زیادی از منابع بازی را مصرف میکند که گاهی حتی تا 50% فریم ریت نیز متغییر است , پس حتما با احتیاط از ان استفاده کنید , در ادامه با ان بیشتر اشنا میشویم و نحوه استفاده بهینه از ان را فراخواهیم گرفت.

انواع انیمیشن ها در انیماتور

برای اینکه بتوانیم بهتر این موضوع را بررسی کنیم ابتدا یک مدل سه بعدی حاوی انمیشن را به یونیتی وارد میکنیم

همچنین شما میتوانید فایل های استفاده شده در این پروژه رو از طریق لینک دانلود دانلود کنید

اگر دقت کرده باشین یونیتی هیچ کدوم از انیمیشن ها رو نمیشناسه , البته چون یونیتی به صورت پیش فرض اونها رو در شاخه Generic دسته بندی میکنه در پایین شاخه های انیمیشن رو در یونیتی توضیح خواهم داد

  • اولین گزینه none یا هیچ
  • دومین گزینه Legacy , در واقع فرمت انیمیشن های نسخه 5 به پایین هست ( اگر اشتباه نکنم ) و تا جایی که میدونم انیماتور اونها را ساپورت نمیکنه و نمیتونید ازشون توی پنجره انیماتور استفاده کنید , شایان ذکره که بگم انیمیشن های ساخته شده توسط ما در درس قبلی نیز شامل این شاخه میشه و اگر یادتون باشه یک نکته رو موقع ساخت انیمیشن برای cube گفتم که باید قبل ساخت انیمیشن کامپومنت animation رو اضافه کرده باشید در غیر اینصورت جزو شاخه Generic حساب میشه و برای اجرای اون نیاز به انیماتور دارید.
  • سومین گزینه Generic , برای اجرای این شاخه نیاز به animator بوده و جزو انتخاب های پیشفرض در پنجره rig میباشد و مقدار معقولی از منابع بازی را مصرف میکند.
  • اخرین گزینه humanoid , منابع بسیار بالایی مصرف میکند و مخصوص کاراکتر های انسان است ریگ کردن کاراکتر های دانلود شده معمولا کمی پیچیده بوده و خارج از بحث درس میباشد , اما اگر مدل ما قبلا توسط انجین های سه بعدی دیگر ریگ شده و خروجی fbx از ان گرفته شده , داستانش جداست و خیلی راحته مانند مدلهای وارد شده ما که در این مثال از اونها استفاده میکنیم , البته باید بگم فقط در مدل های humanoid میشه انیمیشن هاشون رو جابجا کرد و یا انیمیشن یک مدل دیگر رو روی اون اعمال کرد.

حالا ما ریگ مدل و انیمیشن هامون رو به humanoid تغییر میدیم تا بتونیم از اونها در Animator استفاده کنیم

در درس بعدی یک انیماتور برای کنترل انیمیشن ها میسازیم

اخرین مقاله ها

پیشنهادی

Unity Assets

سخنی از بزرگان

Random Text Plus Image